Viime keväällä olin mukana mediatuotannon ja mainonna suunnittelun yhteisprojektissa, jonka tarkoituksena oli markkinoida koulutusohjelmiamm tuleville hakijoille ja työnantajille.

Nyt olen kirjoittamassa projektista loppuraporttia ja saan vihdoin muokaista helpotuksesta koko projektin päätyttyä. Enää minun ei tarvitse uhrata sille yhtäkään ajatusta.

Projekti ei sinänsä ollut mitenkaan kauhea. Päädyin vain messuryhmään, jonka tehtävä paisui parannusehdotusten suunnittelusta koko messujen järjestämiseen. Projekti vei paljon enemmän aikaa ja resursseja kuin olin kuvitellut ja sen järjestäminen raastoi hermoja ja kärsivällisyyttä päivittäin. Ongelma oli että tekemämme päätökset piti hyväksyttää aina liian monella henkilöllä. Toiminta oli byrokraattista ja kaiken tekemiseen meni paljon enemmän aikaa kuin olin kuvitellut.

Projektin aikana ehkä tärkein oppimista asioista oli mielestäni ymmärtää se, kuinka erilaista on järjestää tapahtuma järjestyneenä organisaationa kuin sitoutumatomana ryhmänä. Byrokratia vie uskomattoman paljon aikaa ja resursseja. Siihen täytyy varatautua niin aikataulussa kuin henkisestikki, sillä siihen turhautuminen on helppoa, mutta mahdoton ratkaista. Byrokratian nopeuteen ei pysty vaikuttamaan.